Blog

4 mei 2017

De goede aannemer vs de slechte aannemer

Ik wil dit blog beginnen met een positieve noot. Het gaat steeds beter in de bouw. Na een crisis die toch al bijna 8 jaar gaande is, zien we dat het in de branche weer opkrabbelt. Marges voor bouwbedrijven worden groter, men durft weer geld te betalen en dat komt de kwaliteit van opgeleverde bouwprojecten ten goede.

Toch heeft de crisis veel veranderd in de bouw. Omdat bijna iedereen financieel last heeft gehad van de crisis en geen financiële zekerheid heeft, wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Te mooi om waar te zijn

Omdat “iedereen een Mercedes wil rijden voor de prijs van een Volkswagen” zien we dat aannemers hierop inspelen door marges te minimaliseren. Hier houdt het echter niet op. Wat doe je als je marge minimaal is en meer klanten wilt? Dan ga je optimistische kostenplaatjes construeren en alles doen om het zo rooskleurig mogelijk te laten lijken.

Waar men vroeger graag betaalde voor kwaliteit, wil men nu vooral een lage prijs.

Pas dus op! Kijk kritisch naar het voorstel. Is het te mooi om waar te zijn? Een eerlijke aannemer zal de afgelopen jaren steeds kleinere marges zijn gaan hanteren om werk te krijgen. Een oneerlijke aannemer zal altijd een lagere prijs aanbieden door beloftes te doen die niet waar kunnen worden gemaakt of te weinig rekening te houden met eventuele tegenslagen. Uiteindelijk is de goedkoopste optie dan de duurste.

Hoe herken je een eerlijke aannemer?

Het is ontzettend lastig de juiste aannemer te selecteren. Een wolf in schaapskleren komt betrouwbaar over. Is dat een reden om je vertrouwen in aannemers te verliezen? Dat denk ik niet. Hoewel er door de vele misstanden in de bouw een negatief imago is ontstaan, is het niet zo dat er geen goede aannemers meer zijn! Er zijn nog steeds echte vakmannen, die met passie en enthousiasme te werk gaan en eerlijke prijzen hanteren.

Oneerlijke aannemers voor en tijdens de crisis

Voor de crisis maakten veel aannemers misbruik van de ruime budgetten die werden vastgesteld. Als er een budget van €200.000 was en het project kostte €175.000, dan werd het verkocht voor €200.000. Dit misbruik heeft het imago van de aannemer erg geschaad. Nogmaals: er zijn genoeg aannemers die wel eerlijk zijn!

Tip: een goede aannemer herken je aan de trots als hij over “zijn” bouwwerken praat.

Tijdens de crisis zagen we de nieuwe trend. Waar aannemers juist te krappe kostenramingen maakten. Dit zien we nu nog steeds.

De toekomst: het belang van goede bouwbegeleiding

Het herkennen van goede en eerlijke vakmensen is lastig als je de branche niet door en door kent. Een goede bouwbegeleider kan daarom uitkomst bieden. Wij kennen de branche, we kennen aannemers, architecten en andere vaklui. Wij prikken door de onterecht rooskleurige verhalen en beloftes van oneerlijke aannemers heen. Wij hebben een gigantisch netwerk met verschillende vakmensen en kunnen zo altijd het beste team samenstellen.

Laat je niet voor de gek houden door louche aannemers die bodemprijzen aanbieden. En ga niet altijd voor de goedkoopste optie! Want die optie is meestal niet de goedkoopste.